ASSOC

Inovatori în asistența socială

Asociația ASSOC s-a dedicat activităților cu scop de ajutorare a persoanelor aflate în situații dificile de viață, domeniu în care a adus schimbări în ceea ce privește legislația națională și metodele de lucru. În acest fel au fost lansate și dezvoltate servicii sociale destinate persoanelor cu dizabilități și celor în nevoie.

Munca noastră este dedicată suportului persoanelor cu handicap. Lucrăm pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora, pentru incluziunea lor socială şi economică şi pentru a le acorda şansa la o viaţă normală.

Proiecte sociale

Administrăm centrele de zi și rezidențiale, oferim consiliere și terapie pentru copii și părinți, precum și hrană caldă.

Derulăm proiecte sociale dedicate persoanelor vârstnice – prin două centre de îngrijire deschise în Maramureș și Satu Mare – și acționăm pentru prevenirea marginalizării sociale în comunități sărace din Regiunea Nord-Vest.

Am înființat prima întreprindere socială din Maramureș și de-a lungul timpului, am oferit oportunități de angajare persoanelor cu dizabilități prin unităţile protejate deschise (Restaurant Social ASSOC, ASC Packing etc.).

Am creat un Centru de Evaluare şi Dezvoltare a Abilităţilor de Muncă (CEDAM) dedicat evaluării persoanelor cu dizabilităţi în vederea integrării sociale şi în piaţa muncii şi multe alte activităţi cu caracter social, iar în prezent oferim suport celor interesați de acest tip de serviciu prin specialiștii noștri acreditați.

Servicii licențiate

Centrul de Zi pentru persoane adulte cu dizabilități

Licență de funcționare seria LF, nr. 0001503/ 16.12.2016

Centrul de terapie dedicat adulților cu dizabilități, care funcționează neîntrerupt din 2007 în clădirea ASSOC și care oferă servicii gratuite, își desfășoară activitatea în două încăperi din sediul ASSOC, unde se organizează activități zilnice destinate persoanelor cu handicap prin implicarea specialiștilor și voluntarilor asociației.

Centrul de Zi pentru Tineri cu Dizabilități este un serviciu gratuit oferit persoanelor de peste 18 ani cu dizabilități fizice și mintale din Baia Mare. Centrul își desfășoară activitatea în două încăperi din sediul ASSOC, unde se organizează activități zilnice de către psihologii și voluntarii asociației.

De luni până vineri, între 9:00 și 14:00, beneficiarii studiază (română, matematică), sunt implicați în acțiuni sportive și unele care le stimulează creativitatea (desen, pictură, lucru manual) pentru a le oferi support de incluziune în comunitate.

În 2022, numărul beneficiarilor serviciului a fost de 39, iar principalele rezultate au constat în continuarea funcționării unui serviciu social de tip CZPAD, unul din cele 25 existente în întreaga țară; creşterea calităţii vieţii, asigurarea accesului și participării la programe și contexte de educație nonformală, crearea unui mediu adecvat și a nivelului de incluziune socială etc.

În centru se organizează în mod constant sesiuni de informare și consiliere socială, psihologică, activităţi de abilitare și reabilitare, precum și de dezvoltare a deprinderilor de viaţă independentă. Serviciile furnizate au fost evaluate calitativ de către AJPIS Maramureş în 2022 şi s-a primit un raport favorabil.

Activitatea de asistență socială din cadrul centrului de zi se derulează în parteneriat cu Direcția de Asistență Socială Baia Mare, parte din servicii fiind subvenționate de la bugetul local în baza Legii 34/1998. Pe durata colaborării, câteva zeci de persoane au beneficiat de suportul psihologilor centrului, cu rezultate vizibile de comportament.

Suport există și din partea unor firme private, acestea angajând sau susținând persoane cu dizabilități pentru diverse operațiuni de lucru. Un partener important care s-a alăturat misiunii noastre este și compania Bertus – BSG. Managerii firmei au fost receptivi la planul ASSOC de facilitare a accesului pe piața muncii a persoanelor din grupuri vulnerabile, implicând în diverse activități lucrative tinerii cu dizabilități aflați în grija organizației. E un mod de a le spori încrederea în forțele proprii, dar și de a le dezvolta abilități.

Alte companii oferă materiale pentru produsele handmade confecționate în centru, dar și materiale didactice. De asemenea, în mod constant, prin aportul organizațiilor partenere și voluntarilor, au loc activități sportive și culturale care să ajute la integrarea lor în comunitate.

2004 – 2006 – Terapie ocupațională

Atelierul protejat pentru persoane cu handicap este precursorul centrului actual

2007 – Centrul de Zi ASSOC

La Baia Mare, se deschide primul centru de terapie dedicat adulților cu dizabilități din țară.

2016 – Serviciu social licențiat

Acreditarea emisă de autorități (seria LF, nr. 0001503) recunoaște calitatea serviciilor și respectarea standardelor de calitate.

2020 – 2023 – Modernizare spații

Atelierele de lucru în care se desfășoară activitățile centrului sunt renovate și modernizate pentru îmbunătățirea condițiilor.

Cantina socială ASSOC Baia Mare

Licență de funcționare seria LF, nr. 0001504/ 16.12.2016

Serviciul social lansat în 1996 în beneficiul bătrânilor singuri sau familiilor de vârstnici cu venituri mici și care în anul 2018 a fost premiat de Ministerul Muncii în cadrul concursului „100 de exemple de bune practici în serviciile sociale din România” este finanțat exclusive din fondurile organizației și din contribuția donatorilor.

Ca sa poata funcționa, ASSOC a reabilitat o centrală termică de cartier dezafectată, a amenajat o bucătarie, a mobilizat voluntari care sa ajute la prepararea hranei și livrarea ei către bătrani. Se întâmpla în perioada 1997-1998, pentru ca în 2000 serviciul să fie relansat sub denumirea de Cantina Socială.

Începând din 2014, s-a trecut într-o nouă etapă de dezvoltare, care a constat în încheierea unui contract de furnizare mâncare caldă cu Serviciul Public de Asistență Socială Baia Mare al Primăriei Municipiului Baia Mare. Colaborarea a încetat în 2017, moment din care toate porțiile furnizate prin Cantina Socială sunt suportate integral de către ASSOC.

Cantina Socială reprezintă un proiect de suflet al ASSOC, care de la înființare și până în prezent a fost adaptat necesităților tot mai variate ale comunității băimărene, coordonatorii acesteia gândind programe optime de lucru. Practic, ASSOC se identifică cu acesta, iar dezvoltarea lui a fost integrată celorlalte servicii sociale licențiate. 

Cantina Socială ASSOC prestează servicii sociale gratuite și este un proiect dezvoltat din conceptul numit „Masă pe roţi”. Aceasta care asigură zilnic o masă caldă persoanelor singure, imobilizate la pat ori cu dizabilităţi, respectiv familiilor numeroase, din categorii vulnerabile.

Serviciile de tip cantină socială se adresează persoanelor care fac parte din categoriile vulnerabile menționate în Legea 208/1997 privind cantinele de ajutor social.  În 2022, s-au oferit zilnic poții de mâncare unui număr de aprox. 23 de persoane. ASSOC a suportat în totalitate costurile meniurilor acordate în valoare de 22 lei/zi/beneficiar pentru persoanele aflate în dificultate, dar și din donații.

Cantina Socială ASSOC, ca serviciu social, a fost dependentă de finanațarea din fonduri publice sau donații. Prin prisma economiei sociale, ASSOC a făcut propunerea îndrăzneață de a asocia Cantinei Sociale, în aceeași clădire, un Restaurant Social, deschis pentru toți membrii comunității.

A fost primul restaurant social din România și un model de succes pentru economia socială, pentru că după primul an de activitate acesta a reușit să se autofinanțeze. A fost rezultatul echipei care a manageriat acest proiect, dar și al clienților care au înțeles să încurajeze demersul ASSOC servind zilnic masa în incinta localului.

 În prezent, finanțarea este asigurată din surse multiple, dar cu prioritate la asigurarea meniurilor se contribuie cu fonduri provenite de la Restaurantul Social & Catering ASSOC.

1998 – Masa pe roți pentru bătrâni

Asistență prin Centrul Social Multifuncțional

2000 – Cantina Socială

Reorganizarea serviciului social și creșterea capacității

2018 – Premiu pentru bune practici

Serviciu social Cantina Socială, premiat de Ministerul Muncii

Centrul Rezidențial de Îngrijire și Asistență Pinochio din Cărbunari, Maramureș

Licență de funcționare seria LF, nr. 0001018/ 07.06.2021

“Pinochio” este un centru de reabilitare şi dezvoltare pentru persoane cu dizabilităţi localizat în Cărbunari, comuna Dumbrăviţa, laa 15 km de Baia Mare. Instituția a fost deschisă în 2014 și este primul, iar deocamdată și singurul, serviciu social rezidenţial externalizat către un furnizor privat, cum este ASSOC, în parteneriat cu DGASPC Maramureş, având o capacitate de 14 locuri.

Beneficiarii serviciului social sunt 14 persoane (8 femei și 6 bărbați), care au certificat de încadrare în grad de handicap permanent (bazate pe afectarea în grade diferite a statutului funcțional și psihoafectiv). Personalul angajat urmărește ca interacțiunea zilnică cu beneficiarii să susțină integrarea socială a acestora. Activitățile zilnice și instrumentale cu beneficiarii urmăresc să dezvolte și să mențină un prag cât se poate de crescut de integrare socială și de autonomie personală, iar acest lucru se vede din creșterea gradului de independență al beneficiarilor, unii dintre aceștia fiind angajați ai unor firme locale.

Rezultatele din 2022 au constat în creşterea calităţii vieţii pentru cele 14 persoane cu dizabilităţi; asigurarea accesului la alternative de tip familial, la protecţie și suport specializat, în acord cu nevoile individuale, în vederea promovării condiţiilor de viaţă independentă şi integrare în comunitate; îmbunătățirea condiției fizice și a abilităților motrice; oferirea unor alternative optime de petrecere a timpului liber; dezvoltarea abilităților manuale și a creativității etc. Prin programul derulat la Cărbunari s-a oferit suport în participarea şi integrarea deplină și efectivă în societate a beneficiarilor.

Proiectul este finanţat de Consiliul Judeţean (CJ) Maramureş prin Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (D.G.A.S.P.C.) Maramureș și funcționează într-un spațiu donat de Biserica Nouapostolică România. Biserica Nouapostolică România a construit casa, iar aceasta a fost preluată de ASSOC și transformată în centru destinat recuperării și reabilitării persoanelor adulte cu handicap.

De-a lungul timpului, s-au dezvoltat și alte parteneriate cu ong-uri din țară și străinătate, companii private, dar și cu persoane fizice, cu care s-au derulat acțiuni în parteneriat. Unele, cum sunt cele cu compania Bertus, s-au permanentizat, iar tinerii cu dizabilități sunt provocați să-și depășească situația confecționând manual mici obiecte promoționale pe care societatea le distrubuie clienților.

2 Aprilie 2014 / Inaugurare centru

Primii tineri sunt cazați în Centrul de Recuperare și Reabilitare de la Cărbunari

16 decembrie 2016 – Serviciu social atestat

Centru de Recuperare și Reabilitare Persoane Adulte cu Handicap “Pinochio” Cărbunari (Sucursala ASSOC) este licențiat

7 iunie 2021 – Reînnoirea licenței

Activitatea Centrului de Îngrijire a fost prelungită în urma obținerii noii licențe de funcționare.

Serviciul de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice

Licență de funcționare provizorie nr. 4910/ 09.09.2020

Viața – servicii de specialitate pentru părinți și copii – este un serviciu social licențiat în 2016 dezvoltat de ASSOC. Inițial, serviciul social i-a vizat pe copiii plasați în asistență maternală care manifestau probleme de adaptare la viața socială nouă. Treptat, ca urmare a nevoii mari pentru asemenea servicii, consilierea și psihoterapia s-a extins și spre alte probleme.

Oferă servicii de asistență pentru copii și familii pe diferite tipuri de intervenție psihologică. Centrul Viața este dedicat rezolvării problemelor ce țin de tulburările psihoemoționale și comportament, oferind psihoterapie și consiliere socială pentru familii vulnerabile și copii cu nevoi speciale.

Copiii pot beneficia de terapie în funcție de nevoi (cognitiv-comportamentală, logopedie etc.), iar familiile lor pot urma “Școala părinților”, unde consilierea are la bază tehnici de accelerare a comportamentelor dezirabile/de decelare a celor indezirabile.

Pentru părinți se desfășoară activități de consiliere pentru depășirea unor situații de dificultate (divorț, pierderea locului de muncă, conflicte intrafamiliale, boli cronice, decesul unuia dintre soți etc.), care pun în pericol dezvoltarea copiilor sau care generează riscuri de separare a copiilor de mediul lor familial, dar și unele de informare.

În 2022, fiecare copil a beneficiat  de 30 minute de consiliere socială sau psihologică sau terapie, iar părintele, 30 de minute de consiliere. Consilierea părinţilor a cuprins cel puţin 2-3 întâlniri pentru a putea parcurge tematica de bază. S-au organizat grupuri de consiliere parentală cu maximum 7 părinţi.

Beneficiarii ai serviciului au fost 40 de copii şi 30 părinţi, care au beneficiat de consiliere individuală şi psihoterapie. S-au asigurat pentru aceștia activități de consiliere de grup, vizând aspecte legate de  integrare/reintegrare în familie şi în societate; sesiuni de terapie, având dificultăți din sfera anxietății, vizând gestionarea comportamentelor agresive în situaţii de criză, pentru deprinderea unor modalităţi solide de a face faţă stresului şcolar și extraşcolar.

Serviciul funcționează neîntrerupt cu sprijinul asociaței “Sănătatea”, o inițiativă a unei echipe franceză-română, fondată în 1990 de medici din zona Armentières (Franța de Nord).

Dr. Raoul Bostvironnois, medic francez pensionar stabilit în Maramureș, este cel care a contribuit la înființarea centrului, dar și la continuarea activității. Un alt mentor al Centrului Viața este medicul Kristina Cucu, care, de asemenea, i-a convins pe francezi că merită să sprijine inițiativa ASSOC.

2001 – Deschidere Centru “Viața”

S-a lansat proiectul de terapie și consiliere cu sprijinul asociațiilor franceze Enfance et Vie și Sănătatea.

2018 – Viața fără violență

Campanie de protecție a femeilor agresate de partenerii de viață sau alți membri ai familiei.

2020 – Vizita partenerilor francezi

Noul președinte al Asociației Sănătatea din Franța, Rachida Bounoua, a vizitat ASSOC împreună cu  Yves Meriadec (trezorier) și Jean Claude Houllier (membru în adunarea generală).

Centrul Viața – consiliere și sprijin pentru părinți și copii

Licență de funcționare seria LF, nr. 0001505/ 16.12.2016

Numărul vârstnicilor îngrijiți la domiciliu depășește cu puțin 12.000 de persoane (MMPS, luna mai 2020). Se estimează că serviciile de îngrijire la domiciliu sunt necesare pentru aproximativ 7% din populația vârstnică (aproximativ 212.000 persoane), iar serviciile actuale acoperă doar 0.34 % din cei 3.500.000 de vârstnici de peste 65 ani (MMPS, Registrul Serviciilor Sociale din România, mai 2020).

Pentru această categorie de populație este mare nevoie de servicii specializate, iar serviciul de îngrijire a vârstnicilor înființat de ASSOC în 2020 încearcă să răspundă acestei cerințe și să ofere îngrijire personală în concordanţă cu gradul de dependenţă şi nevoile individuale de ajutor.

Preocuparea ASSOC în acest domeniu nu este nicidecum nouă, pentru că primul proiect important al asociației i-a vizat chiar pe bătrânii singuri. De asemenea, organizația este implicată și în asigurarea de servicii de îngrijire cu cazare în proiecte din județele Maramureș și Satu Mare.

Serviciile de îngrijire personală sunt destinate pentru 30 persoane dependente care, ca urmare a pierderii autonomiei funcţionale din cauze fizice, psihice sau mintale, necesită ajutor semnificativ pentru a realiza activităţile uzuale ale vieţii de zi cu zi.  Se oferă servicii gratuite persoanelor vârstnice singure și bolnave cu domiciliul în Baia Mare.

Serviciul a asigurat pentru 30 de persoane servicii de îngrijire personală la domiciliu în concordanţă cu gradul de dependenţă, nevoile individuale de ajutor, precum şi de situaţia familială şi veniturile de care dispun acestea.

Pe tot parcursul lui 2022 s-au desfășurat activități de evaluare și planificare a îngrijirilor, dar și de informare, respectiv consiliere. Principalele activităţi au constat în ajutor pentru activităţile de bază ale vieţii zilnice: igienă corporală, îmbrăcare şi dezbrăcare, igiena eliminărilor, hrănire şi hidratare, transfer şi mobilizare, deplasarea în interior, comunicare; ajutor pentru activităţi instrumentale ale vieţii zilnice: prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea de cumpărături, activităţi de menaj, însoţirea în mijloacele de transport, facilitarea deplasării în exterior, companie, activităţi de administrare şi gestionare a bunurilor, activităţi de petrecere a timpului liber.

De asemenea, 50 de persoane vârstnice și aparținătorii lor au beneficiat de informații cu privire la activităţile desfăşurate/serviciile acordate, personalul de specialitate, facilităţi oferite, costul serviciilor, cuantumul contribuţiei financiare a beneficiarului, precum şi orice alte informaţii considerate utile.

Serviciul de Asistență Comunitară (SAC)

CUIB – Căminul unde începe binele / Licență de funcționare seria LF, nr. 0009537/ 02.04.2021

Un cuib pentru mâine / Licență de funcționare seria LF, nr. 0009538/ 02.04.2021

Proiectele „CUIB – Căminul unde începe binele” și ”Un cuib pentru mâine” au venit cu noi provocări pentru echipele implicate în activități, astfel încât s-a identificat nevoia creării de noi servicii sociale care să răspundă nevoilor tinerilor instituționalizați.

Asistenți sociali, psihologi, educatori și alți specialiști din ASSOC au fost puși în situația de a găsi soluții potrivite de îmbunătățire a vieții tinerilor de peste 16 ani care sunt în sistemul de protecție sau au ieșit din sistemul instituționalizat de ocrotire la vârsta majoratului.

Obiectivele sunt de a oferi un ansamblu de activităţi, realizate pentru a răspunde nevoilor sociale, precum şi celor speciale, individuale, familiale sau de grup, în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate, prevenirii şi combaterii riscului de excluziune socială, promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii pentru tineri.

În acest sens, s-au stabilit diverse acțiuni, de la evaluare, informare și consiliere până la facilitarea accesului la o locuință și un loc de muncă. Specialiștii din proiect și-au preluat rolul de “frați mai mari“ și, cu argumente, au început să lucreze la viitorul tinerilor instituționalizați, explicând de ce studiul și munca favorizează șansele în viață, crește încederea în sine, dar mai ales oferă libertate.

Principalele activități ale serviciului social au fost concentrate în 2022 pe: informare și consiliere, consiliere psihologică, educație extracurriculară, promovarea unui stil de viață sănătos și activ, alte activități de promovare a incluziunii sociale a GT (grupul țintă).

În serviciul „CUIB – Căminul unde începe binele”, în 2022 au fost recrutați 16 beneficiari, din care 8 persoane instituționalizate, respectiv 8 persoane care au părăsit sistemul de protecție în ultimii 4 ani. Pe lista rezultatelor se mai pot adăuga: 16 evaluări sociale; 18 anchete sociale; 24 contracte furnizare servicii sociale; 80 beneficiari de servicii de informare și consiliere socială; 25 evaluări psihologice; 82 beneficiari de servicii de consiliere psihologică; 18 recomandări psihologice necesare acordării serviciilor de locuire; 25 planuri individualizate de sprijin pentru stabilirea obiectivelor intervenției etc.

În serviciul și ”Un cuib pentru mâine”, în 2022 s-a lucrat cu 112 beneficiari: 50 băieți și 62 fete. Din cei 112 beneficiari, 16 au fost tineri cu dizabilități: 9 băieți și 7 fete. Printre rezultatele notabile ce pot fi menționate ca fiind realizate în 2022, se pot aminti: 1 raport de monitorizare a calității serviciului social realizat de Inspecția Socială în noiembrie 2022; 5 persoane noi recrutate din sistem; 6 persoane noi recrutate ieșiti din sistem; 25 evaluări sociale; 12 fete și 13 băieti, dintre aceștia, 4 fete cu dizabilități și 7 băieți cu dizabilități; 23 beneficiari recrutați în cadrul Activității 1; 26 anchete sociale; 37 contracte de furnizare servicii sociale etc.

Finanțarea serviciilor este asigurată din bugetul proiectului  POCU/738/4/20/135781 alocat activității A1, respectiv a celui cu ID 136277.